donderdag 8 maart 2018

Internationale Vrouwendag

Internationale vrouwendag: vorig jaar ontving ik de Toontje Sprenger Pluim, werd ik bedolven onder de publiciteit, de felicitaties en de “duimen” op facebook. Erg bijzonder was dat. Gisteravond ging die Pluim naar Carola Schouten. Sta ik zomaar in hetzelfde rijtje als een minister.
Op de bijeenkomst waar de Pluim uitgereikt werd, werd ook het jubileummagazine van Vrouw&Altena gepresenteerd. Een mooi glossy tijdschrift vol prachtige inspirerende verhalen van en over vrouwen, met een verbindend voorwoord van diezelfde Carola Schouten.
Het werpt me allemaal terug op de jaren dat ik zelf ook zeer actief was in de “vrouwenstrijd”. Binnen het vormingswerk voor werkende jongeren, als landelijk meidenwerkster bij de jongerenbeweging verbonden met de FNV en als meidenwerkster in het jongerenwerk. Lang, lang geleden. En soms betrap ik mezelf erop dat ik wat betreft de positie van vrouwen wel erg achterover leun de afgelopen jaren. Of voer ik inmiddels mijn eigen “strijd” in het mannenbolwerk dat politiek heet? Binnen mijn eigen partij merk ik hier overigens weinig van, maar in de raadszaal en in het presidium laat het zich wel voelen.
Als vrijwilliger bij Vluchtelingenwerk houd ik me overigens wel, min of meer, bezig met de positie van vrouwen. Ik zie hoe de rolverdeling tussen mannen en vrouwen in gezinnen uit Syrië en Irak anders is als die in Nederland en ik probeer te prikkelen tot een verschuiving. Maar ook organiseer ik morgenavond samen met drie andere vrouwen weer het jaarlijkse vrouwenfeest van Vluchtelingenwerk Altena. Prachtig uitgedoste vrouwen eten en dansen dan met elkaar. Je ziet ontspanning, plezier en vriendschap. Mooi om te zien en om te doen. Mijn invulling van Internationale Vrouwendag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten